Ny
STM är Stertman Motorsport egna mjukvaror där Mattias Stertman är hjärnan bakom dessa mjukvaror. Prioriteringar har lagts på körbarhet, driftsäkerhet och prestanda.
Alla STM mjukvaror är framtagna för att vara en optimal motoroptimering för bilen.
Tillgänglig efter datum:
STM är Stertman Motorsport egna mjukvaror där Mattias Stertman är hjärnan bakom dessa mjukvaror.
Prioriteringar har lagts på körbarhet, driftsäkerhet och prestanda.
Alla STM mjukvaror är framtagna för att vara en optimal motoroptimering för bilen.
All installation sker på plats hos oss i Nynäshamn, allt för att säkerhets ställa att bilen går som den ska både innan och efter optimeringen. Dessutom för att vi ska veta vilken hårdvara bilen har om man tittar på något annat än steg 1 optimering.
Installationen av mjukvara (steg 1) tar ca 3-10 timmar beroende på bilmodell. För steg 2 mjukvaror eller mer kan installationen och justeringarna för just Din bil ta längre tid, där är det även viktigt att vi får reda på exakt vilka delar bilen har när den lämnas in.
Vi tar även självklart bort eventuella fartspärrar för att bilen ska kunna nå sin riktiga toppfart (i vissa fall är den kvar men flyttat väldigt högt).
Med alla våra trimsteg kan man ofta räkna med en lägre bränsleförbrukning, dock beror det på hur man kör och använder den nya effekten. Självklart blir det så klart ett mycket roligare ägande.
Alla STM mjukvaror är testade under extrema förhållanden och gjort för att leverera gång på gång året runt även under dom mest kritiska momenten. Både under varma sommar dagar och iskalla vinterdagar, på banträffar och iskörning eller bara till och från jobbet.
Original effekt:
256hk och 350nm
Steg 1:
310hk och 420nm
Steg 1 är till original bilar utan modifikationer eller möjligen enbart ett Cat-Back avgassystem och/eller sportluftfilter i original luftburken.
Krav på hårdvara:
- Ingen hårdvara krävs.
Steg 1,5:
315hk och 425nm
Steg 1,5 är framtaget till bilar där man bytt och uppgraderad högtryckspumpen till en som kan leverera mer bränsle och högre tryck. Fungerar även här bra med ett Cat-Back avgassystem och/eller sportluftfilter i original luftburken.
Krav på hårdvara:
- Uppgraderad högtryckspump.
Steg 2:
330hk och 435nm
Steg 2 är framtaget när man har uppgraderad högtryckspump, avgassystem från turbon och bakåt (Turbo-Back) och ett sportluftfilter i original luftburken.
Krav på hårdvara:
- Uppgraderad högtryckspump.
- Turbo-Back avgassystem med bättre flöde än original
- Sportluftfilter i original luftburken eller bättre
Steg 2,5:
350hk och 445nm
Steg 2,5 är framtaget för dom som vill ha mer av allt, här är det fullständig optimering av bilens original turbo och spridare. Det betyder att det är viktigt med rätt hårdvara.
Här använder man uppgraderad högtryckspump, avgassystem från turbon och bakåt (Turbo-Back), insugskit, RS4 bränsletrycksventil och uppgraderad intercooler.
Krav på hårdvara:
- Uppgraderad högtryckspump.
- Turbo-Back avgassystem med bättre flöde än original
- Insugskit
- RS4 bränsletrycksventil
- Uppgraderad intercooler
Byte av delar ingår ej i mjukvaran det är något som tillkommer, så även hårdvara som varierar i priser berorende på önskemål.
Detta är enbart mjukvara till motorstyrdon, så hårdvara så som avgassystem med mera måste läggas till om man önskar mer en steg 1.
I priset på alla steg av mjukvara ingår själva installation, inviduell justering av mjukvaran, lättare fordonskontrol, loggning av bilen innan optimeringen och även efter optimering. Vi mäter alla fordons acceleration med en P-Gear P610 för att se hur bilen går före och efter optimering, för att Du som kund ska se hur mycket snabbare bilen blir efter optimering.
Notera att under vissa omständigheter kan vi inte utföra dessa tester, framförallt vid dåligt väder.
Normala acceleration mätningar är 80-120km/h, 100-150km/h och/eller 100-200km/h, önskar man någon annan intervall vill vi gärna få reda på just detta innan vi optimerar så vi kan göra mätningen som Ni önskar.
Vi på Stertman Motorsport AB gör alltid inviduella justeringar och erbjuder Dig som kund att få ta del av mätningar före och efter optimeringen på vår Mustand Dyno (rullandelandsväg), detta mot en ersättning på 2000:- ink moms i samband med optimering.
Vill man göra effektmätning vid ett senare tillfälle så kostar detta 3500:- ink moms men då får man inte före och efter som i samband med optimeringen.
Viktigt att bilen inte har dubbdäck om vi ska justera bilen i vår Mustang Dyno eller för den delen mäta effekt.
Stertman Motorsport AB har även en Insoric som vi kan mäta effekt före och efter med om det önskas, detta kostar 1000:- ink moms i samband med optimering, dock krav att det inte är dåligt väder, så som snö, is, kraftigt regn med mera.
Normalt listpris med Insoric 2200:- ink moms.
Stertman Motorsport AB lämnar självklart 30 dagar öppet köp och även garanti (2 år) på att inte bilens motorstyrdon tagit skada av optimeringen.
Vi tar inte över bilens nybilsgaranti eller liknande!
Alla våra mjukvaror för bensinbilar är gjorda för 98 oktan eller bättre där vi föredrar OKQ8, men även Preem och Circle K fungerar.
Vi rekommenderar inte bensin från Shell och ST1.
Vid inlämningstillfället av fordonet ska fordonet ha minst halv tank bränsle, behöver vi tanka bilen debiterar vi tiden det tar att tanka bilen och bränslet så vi kan färdigställa mätningar och justeringar.
OBS! Vi trimmar inte en bil som inte går som den ska eller som är trasig utan att reparera den först!