stertman-mqbea888g3stm400turbo
Ny
Vi på Stertman Motorsport noterade tidigt dom problem som finns på Volkswagen koncernens EA888 gen 3 motorer med IS38 turbon monterad från fabrik, som haft mer turbo problem än genomsnittsbilen vilket även gjort att vi på Stertman Motorsport inte sålt eller erbjudit steg 1 till steg 2,5 mjukvaror till dessa bilar och modeller sedan januari 2016.
Tillgänglig efter datum:
Vi på Stertman Motorsport noterade tidigt dom problem som finns på Volkswagen koncernens EA888 gen 3 motorer med IS38 turbon monterad från fabrik, som haft mer turbo problem än genomsnittsbilen vilket även gjort att vi på Stertman Motorsport inte sålt eller erbjudit steg 1 till steg 2,5 mjukvaror till dessa bilar och modeller sedan januari 2016.
Sedan 2015 har vi jobbat på en lösning och testat och utvecklat själva i Nynäshamn vad vi anser är en bra lösning för att bli av med problemen runt original turbon, vår STM400 turbo som lanserades februari 2018.
STM400 turbon är en 1 till 1 enhet med original IS38 men inte byggd på original IS20 eller IS38 turbon, utvecklad och testad i Nynäshamn och endast såld i Nynäshamn hos oss på Stertman Motorpsort AB.
Turbon fungerar alltså att köra på en original VW Golf R mk7, VW Golf ClubSport mk7, VW Passat GTR, VW Arteon GTR, Audi S3 8V, Audi TTS, Skoda Superb 280/272 3V, Seat Leon Cupra 5F, Cupra Atteca med flera som har EA888 gen 3 med IS38 turbon från fabrik.
Man behöver inte byta någon annan hårdvara än turbon för att kunna köra denna turbo.
Endast turbo byte ger i regel ingen effekt på original motormjukvara.
Men väljer man att kompletera med vår STM400 steg 1 mjukvara så får man i regel ca 400hk och ca 520nm på en i övrigt original bil.
Där man även kan kompletera med STM400 steg 2,5 mjukvara och hårdvara och få upp till 490hk och 620nm beroende på hårdvara och bil där normala applikationer oftast hamnar i 460-480hk och 570-600nm.
Det vill säga under 500hk som är den gräns vi anpassar och trimmar EA888 gen 3 motorn till då det har visat sig vara runt 520hk och 650nm som man ser att dom interna delarna i denna motor inte längre vill vara med.
Turbon säljs enbart med installation i Nynäshamn där vi säljer turbon som en komplett lösning med installation och material.
Så i priset ingår installation, olja, oljefilter, glykol, oljereturledning från turbo, o-ringar, tätningar, packningar och miljöavgift bland annat.
Man lämnar in bilen betalar för turbon och de tillkommer inget annat så länge bilen inte har den tidiga revisionen på oljematningen till turbon, då tillkommer det ca 600:- ink moms och arbete.
Sedan kan man välja till vår mjukvara till detta men det är inget måste eller krav.
Det finns en rad options runt bytet av turbon, men det vi brukar rekommendera är att passa på att installera turbo mössa, turbo inlopp, ersättnings rör för turbo ljuddämpare, downpipe, insugskit med mera.
För priser runt detta vänligen kontakta oss.
Vi ger 3 års garanti på turbon med fria mil, dock förusatt att våra service rekommendationer följs (varierar beroende på trimningsgrad av motor, kontakta oss för att få reda på våra rekommendationer) samt bilen går med original mjukvara eller våran anpassade mjukvara.
Här är en enkel och extremt driftsäker lösning för alla som söker mer effekt men vill behålla driftsäkerhet och funktion.
Turbon är alltså en helt ny enhet.
STM400 turbon har sålts och installerats sedan februari 2018 och vart en storsäljare sedan dess.
Made in Sweden, made in Nynäshamn!
OBS, priset är räknat med inbyte av kompressor och avgashus som stome i inbyte, utan dessa tillkommer 6500:-.
Vi säljer STM400 turbo för 33995:- fram tills vi har sålt 200 enheter, listpris för detta är normalt 42995:-, på grund av detta finns det inga rabatter, kampanjer, klubb priser eller liknande för denna turbo.
Arteon GTR
Jag kör en Arteon GTR med STM400. Innan jag köpte denna kollade jag med Stertman Motorsport om dem kunde göra min bil till en R och dem svarade att de kunde göra den bättre än min tidigare bil, en Golf R SC! Sagt och gjort! Är mycket nöjd med min bil, tycker den accelererar mycket bra genom hela registret och ger en bra skjuts! De bästa är att bilen känns lätt och svarar bra! När jag köpte bilen så var den svag och trött enligt mina mått mätt, så detta var ett måste men som sagt det visste jag redan innan och hade inte köpt den om inte Stertman hade kunnat göra den till den bilen jag ville ha en Arteon R. Förutom STM400 med mjukvara i låda och motor är det Bmc luftfilter, forge turbo inlopp och milltek downpipe med hjs racekatalysator.
Kort sagt jag är Sjukt nöjd!
STM400
Jag kör golf R med STM400 samt steg 2,5 och uppdaterad med nyaste programvaran,är grymt nöjd. Original med 300hk är bilen grymt snabb men med STM400 och allt som är gjort på min bil så är det en riktigt rolig och snabb bil, det är STOR skillnad
Golf R STM400
Jag kör golf R med STM400 samt steg 2,5 och uppdaterad med nyaste programvaran,är grymt nöjd. Original med 300hk är bilen grymt snabb men med STM400 och allt som är gjort på min bil så är det en riktigt rolig och snabb bil, det är STOR skillnad