DO88-TR-300-992
Ny
Plenum för Porsche 992 Turbo, Carrera, -S, -GTS. Bättre respons över hela registret!
Tillgänglig efter datum:
Bakgrund
Vid Porsches lansering av 992 hade man övergett sugmotorkonceptet för Carreramodellerna, nu har alla 911 överladdning. Det finns en del skillnader mellan Carrera och Turbo, cylindervolymen inte minst, men en rad komponenter är gemensamma – plenumet är en av dessa! Under hela utvecklingsfasen av alla produkter till 992 hade vi full tillgång till en 992, på plats hos oss. Det är alltid så vi jobbar och det ger oss möjlighet att testa våra teorier, uträkningar, prototyper och 3D-utskrifter utan hinder eller tidsfördröjningar. Vi vill tro att detta märks på den färdiga produkten – förfinad så långt det går utan kompromisser. Vi är trygga med vad vi nu har att erbjuda!
Utveckling
Med startpunkt i 3D-scanning av motorutrymmet för att få de fysiska förutsättningarna att jobba med i vår CAD-miljö, började arbetet med att optimera detta plenum. Med våra erfarenheter från tidigare plenum till Porsche insåg vi direkt att vi ville designa denna produkt med en y-förgrening snarare än den t-form som original har. Ur flödessynpunkt är detta långt bättre då luften fördelas till respektive insug på ett mer fördelaktigt sätt med mindre tryckfall. Vi valde, liksom tidigare, att tillverka plenumet i gjuten aluminium då detta ofta medger former som CNC-bearbetning inte förmår, och form går aldrig före funktion för oss. Maximalt flöde är viktigare än blingfaktorn!
Den färdiga produkten
Plenumet är designat med mjuka, svepande linjer där radier och vinklar omarbetas i omgångar för att nå bästa resultat. Anslutningarna är CNC-bearbetade och plenumet kommer tillhörande silikonslangar för optimal passform och hållbarhet. Det förbättrade luftflödet är verifierat i såväl CFD (Computer Flow Dynamics) som i vår egen flödesbänk, Superflow SF1020.
Att minska restriktionerna för den överladdade luft som når insuget bidrar till bättre gasrespons och prestandavinster över hela registret!
Nyckelegenskaper