DO88-ICM-400
Ny
En sann prestandauppgradering för Porsche 911 (992) Turbo / Turbo S!
Enligt DO88 är detta kit så bra som det någonsin går att utforma ett intercoolerkit till denna plattform.
DO88 har vänt på varenda sten för att nå maximala prestanda i varje given aspekt av systemet.
Tillgänglig efter datum:
En sann prestandauppgradering för Porsche 911 (992) Turbo / Turbo S!
Enligt DO88 är detta kit så bra som det någonsin går att utforma ett intercoolerkit till denna plattform.
DO88 har vänt på varenda sten för att nå maximala prestanda i varje given aspekt av systemet.
Cellpaketen från anrika Garrett Motorsport är otroligt fint tillverkade och helt enligt den specifikation DO88 bedömt som optimal när det kommer till värmeöverföring kontra luftflöde.
Tankarna är tillverkade av tunn, gjuten aluminium för att hålla ner vikten och optimera flödet. För att rymma ett större cellpaket ersätter DO88 luftstyrningarna med omsorgsfullt designade luftstyrningar i kolfiber av bästa kvalitet!
Anslutningarna på intercoolern har gjorts större för att eliminera flaskhalsar i systemet och de medföljande slangarna är som alltid framtagna med mjuka, svepande övergångar. Vi har inte gjort några kompromisser i denna utveckling – här är resultatet!
Nyckelegenskaper:
- Lägre inloppstemperatur vid samma testförhållanden: 36°C (48°C).
12°C lägre. Se diagram under produktbilderna.
- Mer syre till din motor, mindre mottryck och bättre flöde! Luftflöde vid 0,125 bar / 1,81 psi tryckfall: 799 CFM (740 CFM), 8% högre! Se diagram under produktbilderna.
- Högkvalitativa Bar&Plate-cellpaket av motorsportsnitt från Garrett.
- 3D-friformsdesignade gjutna tankar.
- Specialdesignade kolfiberluftstyrningar.
- Levereras med högkvalitativa silikonslangar samt tillbehör för montering.
- Uttag för metanolinsprutning (2x 1/8 NPT) i intercoolerns utloppstank.
Bakgrund:
Medan tidigare generationer av Porsche 911 har sina laddluftkylare i respektive bakskärm, med ett y-rör som förbinder dem innan laddluften når insuget, har 992 en helt annan disposition. Intercooler och y-rör är nu en gemensam enhet som sitter direkt under bakvingen. Luften pressas i kanaler från bakrutan ner till ett scoop, genom cellpaketet för maximal värmeöverföring.
Tittar man på det utifrån ter sig denna lösning mer rationell, men den ställer också ytterligare krav på do88 som tillverkare av prestandakylare.
För att få plats med ett cellpaket med större ytarea / volym krävs nya luftstyrningar för att det överhuvudtaget ska passa.
DO88 är glada att vi kunnat lyfta vår kolfiberproduktion till nästa nivå i och med denna produkt – passform och finish värdigt en bil som Porsche 911!
Cellpaket från Garrett:
Cellpaketen är av Bar&Plate-typ från erkända Garrett Motorsport och håller yttersta kvalitet. Tunna, tätt packade kylflänsar ger en solid konstruktion som borgar för effektiv värmeöverföring.
Cellpaketet mäter hela 105 mm i tjocklek och är enligt vår mening exakt så tjocka som det någonsin går.
Luften fördelas över hela cellpaketen via friformsdesignade, gjutna tankar. Ett oerhört jobb som innefattar 3D-scanning, CFD-analysering och 3D-printing i omgångar för att få allt rätt.
DO88 valde, liksom tidigare, att använda gjutna tankar då de ofta medger former som CNC-bearbetning inte förmår, och form går aldrig före funktion för oss.
Maximalt flöde är viktigare än blingfaktorn! Tankarna kommer med bearbetade anslutningar som är 2,75”/70mm för att ytterligare möjliggöra höga effekter.
Till detta kommer även unika slangar som passar mot dessa större anslutningar.
De båda cellpaketen förenas av en central, gjuten tank med en CNC-bearbetad anslutning mot spjället samt uttag för metanolinsprutning.
Luftstyrningar i kolfiber:
Luftstyrningarna är tillverkade av vakuumformad prepreg-kolfibermatta och samtliga bitar har fästklackar för luftkanalerna precis som original. Formerna är mycket komplexa men do88 garanterar perfekt passform!
Styrningarna levereras med tätningslister där så krävs, för att sluta tätt mot motorutrymmet och förhindra att kylluften smiter förbi cellpaketen.
Prestanda:
Beträffande prestanda ger do88:s intercoolersats en påtaglig sänkning av inloppstemperaturen!
I grafen nedan syns skillnaden mot 992 Turbo OE-intercoolern.
Alla data är insamlade med DO88 AIM racelogger under fyra direkt efterföljande accelerationer på flygfält.
Fullgasacceleration från 50-250 km/h i en Porsche 911 Turbo S (757hk med ny uppgraderingsmjukvara och avgasysstem). Därefter hård inbromsning, ingen avkylning mellan körningarna, bara fullt ös!
Testerna utfördes enligt följande:
Först gjordes fyra repor med OE 992-intercooler monterad. Stopp, snabbt byte av delar på plats. Några minuters uppvärmning och sedan fyra repor med do88-intercooler på exakt samma sätt som med OE några minuter tidigare.
Temperatursänkningen är slående, 12°C maximal skillnad, se grafen nedan.
Kylning är viktigt, men även flöde.
Efter åtskilliga timmar på ritbordet med slipning och förfining av tankarna kombinerat med ett cellpaket för att möta våra krav har DO88 ett resultat som talar för sig självt.
Med DO88 egen flödesbänk Superflow SF-1020 har DO88 verifierat flödet för både OE 992 samt do88 laddluftkylare.
Det ni ser är det ni får – sann prestanda!