DO88-ICM-450-K
Ny
Bakgrund
S58-motorn, som introducerades med G80/82 M3/M4 2021+, har visat sig vara en riktig pärla till motor, kapabel till höga effektuttag med fantastisk karaktär. Det finns dock några svagheter som behöver åtgärdas, både för prestanda och tillförlitlighet.
Tillgänglig efter datum:
Bakgrund
S58-motorn, som introducerades med G80/82 M3/M4 2021+, har visat sig vara en riktig pärla till motor, kapabel till höga effektuttag med fantastisk karaktär. Det finns dock några svagheter som behöver åtgärdas, både för prestanda och tillförlitlighet.
S58 är utrustad med en vatten-till-luft intercooler som är kopplad till en värmeväxlare placerad i fronten. Värmeväxlaren i fronten kyler vattnet som cirkulerar genom laddluftkylaren, vilket i sin tur hjälper till att avleda värme från laddluften innan den går in i motorn.
Utmaningar med originalkomponenterna
Intercoolern är integrerad i insugsgrenröret på S58, vilket gör den till en komplex och kompakt konstruktion som kräver noggrannhet i design och genomförande från oss som en tillverkare för eftermarknaden. Denna design som kombinerar intercoolern med insugsgrenröret är effektiv; dock äventyras dess prestanda på grund av att cellpaketet som är av Tube&Fin modell endast har klämts fast mot dess tankar tillverkade av plast. Denna montering av tankarna har visat sig vara en betydande sårbarhet, med många fall där gavlarna ”poffat” av cellpaketet vid bara lite högre laddtryck än original.
Ägare till trimmade S58-motorer stöter ofta på problemet med snabb Heat-Soak i laddluftkylningssystemet, särskilt vid bankörning.
Höga insugstemperaturer kan få ECU:n att minska effektuttaget, eller till och med sätta bilen i limp-mode.
Dessutom är det fabriksinstallerade direktinsprutningssystemet, med sina uppenbara fördelar, inte väl lämpat för galna effektnivåer eller användning av etanol/flexbränsle.
För att kunna injicera mer bränsle brukar många modifiera standardinsuget genom att borra hål för extra lågtrycksspridare.
Som ofta är fallet kan originalkomponenter bli begränsande faktorer när du strävar efter höga effektnivåer, särskilt när det gäller luftflöde.
Den fabriksmonterade (OE) insugsgrenröret är en sådan komponent, som inte bara begränsar luftflödet utan också utgör en betydande risk att spricka under höga laddtryck, på grund av dess plastkonstruktion.
Bar&Plate cellpaket
DO88 insug med intercooler har en luft-till-vatten cellpaket av Bar&Plate-typ, som innehåller tätt staplade kylflänsar, som erbjuder stor värmeöverföring.
Cellpaketet är hela 127 mm (5”) tjockt, vilket maximerar dess effektivitet.
DO88 cellpaket är smått otroliga hela 62 procent större än original! Både luft- och vattenkylflänsarnas specifikationer har noggrant utvärderats för att uppnå den ideala balansen mellan optimal kylning och luftflöde.
Innovativt designade gjutna ändtankar
Laddluften och köldmediet fördelas jämnt över cellpaketet via nogsamt designade, gjutna ändtankar.
Den färdiga produkten är resultatet av omfattande designstudier. Utvärdering, revisioner, analys med hjälp av Computational Fluid Dynamics (CFD) och flera 3D-utskrifter lades till handlingarna innan DO88 nådde det slutgiltiga utförandet.
Tankarna är tillverkade av gjuten aluminium. CNC-bearbetning hade varit ett gångbart alternativ, men det hade bara adderat en blingfaktor samt högre pris och ingen ökad prestanda. För DO88 handlar det om att nå prestanda på effektivaste sätt – ur flera aspekter. Gjutning tillåter även former som CNC-bearbetning i vissa fall inte förmår.
Utloppstankens utförande – förberett för lågtrycksspridare
do88 utloppstank är förberedd och anpassad för extra lågtrycksspridare. En unik, egendesignad bränslebrygga med AN8-anslutningar (hona) ingår som enkelt kan monteras på intercoolerns utloppstank. Produkten är designad för Injector Dynamics ID1050x-34-14 eller Bosch EV14 (korta) bränslespridare. Vill man inte använda några extra spridare medföljer pluggar för att enkelt försluta dessa öppningar. I tillägg är varje runner försedd med 1/8” NPT-portar för metanol- eller lustgasinsprutning som ofta används på dessa motorer.
Mätuttag och vakuumportar
Integrerat i utloppstanken återfinns ett block med tre uttag. Detta ger möjlighet att läsa av ytterligare parametrar samt ger access till extra vakuumuttag. Pluggar i passande 1/8” NPT ingår och ger en säker förslutning om dessa portar inte används.
Avancerad värmehantering
Med intercoolern följer en tjock, värmeavledande distans, vars syfte är att isolera insuget från cylinderhuvudet och därmed motverka värmeöverföring från motorn. Denna packning sänker effektivt inloppstemperaturen och ökar intercoolerns effektivitet då den minimerar heat soak. Intercoolern är gjord av aluminium och därmed överlägsen ur hållfasthetssynpunkt. Dock har aluminium nackdelen med högre konduktivitet. Denna distans eliminerar nämnda värmeöverföring.
Distansen garanterar en säker sammanfogning då den levereras med specialtillverkade o-ringar av FKM-silikon, som vilar i precisionsfrästa spår. Då vissa konkurrenter förlitar sig på packningsmassa och andra mindre säkra packningsmetoder, ger detta en tätning man kan lita på.