DO88-LF-240-INL-OE
Ny
do88 presenterar stolt vårt insugningssystemet för BMW M240i och M340i, utformat för höga effektuttag!
Filtrering, luftflöde och värme är nyckelfaktorer när man utvecklar ett nytt insugningssystem för en turbomotor.
Tillgänglig efter datum:
do88 presenterar stolt vårt insugningssystemet för BMW M240i och M340i, utformat för höga effektuttag!
Filtrering, luftflöde och värme är nyckelfaktorer när man utvecklar ett nytt insugningssystem för en turbomotor.
Vårt do88 insugningssystem har utvecklats för att ge god filtrering, förbättrat luftflöde och samtidigt bibehålla låga insugstemperaturer. En utmaning med B58:ans insugningssystem är dess placering, den ligger precis intill grenröret vilket snabbt gör denna position i motorutrymmet mycket varmt.
Höga insugstemperaturer är inte bra för motorns prestanda eftersom turbon behöver då bygga upp laddtryck med varm, mindre syrerik luft. Därför är ett helt slutet insugssystem det enda sättet att säkerställa att insugstemperaturen hålls på en minimal nivå. Ett helt slutet system har dock en utmaning eftersom det har en restriktion med endast en lufttillförsel i botten av luftburken att dra in friskluft ifrån. Under vårt utvecklingsarbete märkte vi att systemet måste ha ett sekundärt luftintag för att eliminera denna restriktion. Vår slutna luftburk har också försetts med en värmesköld för att minimera strålningsvärmen ifrån grenröret. För att garantera tillräcklig luftvolym runt luftfiltret designade vi en stor 7"-luftlburk som självklart även lämnar utrymme för eventuella fjäderbensstag.
Som ersättning för den original-insugningsslangen designade vi ett stort kolfiberrör med mjuka fina former. Röret börjar med en diameter på 105mm (4,1 tum) som sedan sömlöst avsmalnar neråt för att passa mot turbonanslutningen. Ett stort specialdesignat luftfilter monteras sedan på vårt vackra kolfiberrör. Luftfiltret har en tätt stickad bomullsväv för överlägsen filtrering. Det är självklart tvättbart och återanvändbart för optimal prestanda och lång livslängd.
Systemet säljs i flera olika utföranden. Det är kompatibelt med original turboinlopp - men även tillsammans med do88:as CNC-bearbetade turbo-inlopp. Våra turboinlopp finns anpassade för både original samt Pure 800 hybridturbo. De har en enorm 89mm (3,5") slanganslutning mot inloppsröret som på insidan har en noga uträknad radie som förbättrar flödet avsevärt. Att inkludera vårat CNC-bearbetade do88 turbo-inlopp tar effektivt bort alla flaskhalsar före turbon och undviker därmed turbo ”surge” även vid höga effekter!
Tester genomförda i vår SuperFlow SF1020 flödesbänk, visar tydligt fördelen med det valfria turbo-inloppet. Insugssystemet ensamt erbjuder en betydande 15 % luftflödesökning. Men kombinerat med vårt Turbo-inlopp (för originalturbo), är den totala luftflödesökningen fantastiska 23 %! Vi rekommenderar starkt detta tillval.
Originalluftburken och insugslangen är designade med element som minimerar turbon- och insugsljud. Speciellt den fabriksmonterade insugsslangen som har två ljuddämpare som ska säkerställa att turboljud tas bort. I kontrast kommer vårt insugningssystem utan dessa ljudreducerande element, vilket ett mer hörbart turbo- och insugsljud.
Systemet säljs i tre versioner, beroende på turbokonfiguration:
* do88 Turbo-inloppet inkluderar inte något värmeelement för vevhusventilationsslangen vilket betyder att bilens kotaktstycke kommer att kopplas ur. Vi rekommenderar att göra en mjukvarujustering för att undvika CEL (motorlampa).
Egenskaper: