Audi 4.0 TFSI V8 CRDB/CWUC sitter i RS6 C7 och RS7 4G. Motorerna är kraftfulla men kräver kunskap om kända problem och korrekt underhåll.
Erfarenhet & historik
Stertman Motorsport AB har arbetat med Audi 4.0 TFSI (CRDB/CWUC/DDTA) motorer sedan tidigt 2014.
- Vi var tidiga med att utveckla säkra steg 3 / big turbo-lösningar, samtidigt som vi lärde oss de begränsningar som originalkomponenter har.
- Vår långa erfarenhet med dessa motorer innebär att vi kan identifiera risker med tändmissar, vevhusventilation, laddluftkylning och spridare, samt erbjuda optimering och underhåll som maximerar hållbarhet och prestandastabilitet.
- All optimering sker alltid på den senaste officiella Audi-mjukvaran, vilket säkerställer att motorn förblir korrekt kalibrerad och att säkerhetsmarginaler bibehålls.
Tändmissar & ventilfjädrar
Motorerna är känsliga för tändmissar, särskilt vid hög belastning eller optimering.
Orsaker: svaga ventilfjädrar som blir tröttare med åren samt grenrörsdesign som skapar högt mottryck.
- Tändstift: byte rekommenderas 1 gång per år eller cirka 2000–3000 mil på trimmade steg 1–2 bilar.
Vid hård körning eller bankörning bör intervallen vara tätare, max 1500 mil.
- Ventilfjädrar: uppgradering till förstärkta ventilfjädrar med retainer ger bättre motstånd mot högt mottryck och minskar tändmissar vid hög belastning.
Audi har TPI runt ventilfjädrar på en del av alla 4,0TFSi V8 lite beroende på marknad och årsmodell med mera.
Men vår erfarenhet är att alla 4,0TFSi V8 2012-2018 har dessa problem.
Uppgraderade ventilfjädrar med retainer kan installeras för att reducera tändmissar, men det är en större investering.
Cylinder On Demand (COD): kan minska tändmissar något vid lättare belastning, men är ingen åtgärd på grundproblemet, men likväl något vi rekommenderar att stänga av helt.
Spridare
- Spridarna sitter under den heta V-motorn, vilket innebär att hela motorn måste demonteras för byte.
- Vid trasiga spridare ska alla 8 bytas samtidigt.
- Kostnad per spridare: cirka 5 000 SEK (november 2025), totalt normalt över 100 000 SEK.
-Spridarna slits snabbare om motorn körs med tändmissar.
Laddluftsystem / Intercooler
- Original laddluftkylare klarar inte alltid långvarig hög belastning, vattentemperatur och laddluftstemperatur blir höga redan från fabrik på nya originalbilar.
Med några tusen mil på mätaren smetas kylarna igen av smuts, vilket ytterligare försämrar kylning och ökar risken för tändmissar.
Rekommendation: Uppgraderad laddluftkylare och värmehantering, även för vardagskörning på trimmade bilar.
Samt se till att kylare är rena.
Vevhusventilation (PCV)
Motorerna har ett original-PCV-system som kan bli begränsat vid hård körning eller hög effekt.
Audi har dessutom återkallat många S8, RS6 och RS7 för att åtgärda problem runt vevhusventilationen. Men inte alla bilar har fått detta åtgärdat och är kostsamt och bör verkligen göras.
Problem: Otillräcklig ventilation kan ge oljedimma i insuget, tändmissar och i värsta fall skador på turbo och insugsdelar.
Audi har gjort återkallningar (TPI) på vissa motorer för att förbättra systemets funktion.
Vid optimering eller steg 1–3 trimning bör PCV-systemet inspekteras och servas regelbundet. Stäng inte av systemet, utan håll det rent och funktionellt.
Vattensystem
Läckage kan förekomma via vattenpumpar, slangar, kopplingar och kylarlock.
Kontrollera systemet regelbundet vid optimering och hård körning.
Högtrycksbränslepumpar
Slitage kan uppstå vid lång körsträcka eller hög effekt.
Kontrollera tryck och pumpar vid service.
Vanligt att högtrycksbränslepumparna läcker bensin in i motoroljan, skapar tändmissar men även ökat slitage på rörliga delar i motorn, då bensin inte smörjer.
Kedja / Timing
Kedjan kan börja låta illa efter 14 000–18 000 mil.
Byte vid behov rekommenderas.
Motorolja
Rekommenderad olja: Motul 300V 5W40.
- Vardag: max 1 år eller 1500 mil.
- Hård körning / trackday: 500–750 mil.
Optimering och mjukvara
- Trimma alltid på senaste Audi-originalmjukvara.
- Säkerställ att motorstyrning, tändning och laddtryck hålls inom säkra toleranser.
- Steg 1–3 optimeringar bör alltid beakta motor, spridare och kylsystems kapacitet.
Fordon med Audi CRDB / CWUC / DDTA
| Motor | Modell / Karosskod | Produktionsår |
|---|---|---|
| CRDB | RS6 C7 | 2013–2018 |
| CRDB | RS6 Performance C7 | 2016–2018 |
| CWUC | RS7 4G | 2013–2018 |
| CWUC | RS7 Performance 4G | 2016–2018 |
| DDTA | S8 D4 | 2014–2018 |
| DDTA | S8 Plus D4 | 2015–2018 |
Kontakta oss
Vid frågor om priser, tillgänglighet eller specifika åtgärder på din Audi 4.0 TFSI (S8/RS6/RS7) motor, kontakta oss gärna direkt på info@stertman.se.
Vi hjälper dig med rådgivning, offert och rekommendationer för just din bil.