DSG / DCT / PDK / Tiptronic / S-tronic / ZF8
Varför växellådsoptimering är lika viktigt som motoroptimering
När en bil optimeras för mer effekt och vridmoment glömmer många att växellådan har ett eget, kritiskt styrsystem. Växellådans mjukvara bestämmer hur, när och med vilken strategi kraften överförs från motorn till hjulen. Därför är växellådan minst lika viktig som motorn när det gäller prestanda, körbarhet och säkerhet.
Moderna automatlådor, såsom DSG, DCT, PDK, Tiptronic, S-tronic och ZF8 är avancerade mekatroniska system. Om motorn ger mer kraft men lådans mjukvara är oförändrad, riskerar man:
- att lådan begränsar vridmomentet och därmed bromsar prestandan
- att växlingar blir långsammare eller felaktiga
- att kopplingar, lameller eller mekatronik överbelastas
- i värsta fall att lådan går i skyddsläge eller skadas mekaniskt
Motorn är prinsen – men växellådan är kungen
I ett drivlinesystem finns ingen sensor som direkt mäter hur mycket vridmoment som går in i växellådan. Lådan bygger istället helt på den elektroniska signal som motorns styrsystem skickar. Denna “momentsignal” berättar för lådan hur mycket kraft den förväntas hantera.
När man optimerar motorn ökar det verkliga vridmomentet, men växellådan får inte automatiskt rätt information. Om motorn rapporterar 400 Nm men levererar 550 Nm riskerar lådan att arbeta i ett område den inte är kalibrerad.
Det fungerar men till priset av onödigt slitage på växellådan.
Vid felaktiga kombinationer, exempelvis när en tuner skickar för höga momentvärden till växellådan riskerar man att lådan reagerar felaktigt: den drar sig tillbaka, går i skyddsläge eller får ryckig växlingsupplevelse.
Kort sagt:
Motorn är prinsen – men växellådan är kungen.
Och kungen måste få rätt information.
Den enda säkra lösningen är att optimera motor och växellåda tillsammans, med korrekt momentsignal, växlingsstrategi och skyddsnivåer.
Varför motor- och växellådsoptimering alltid bör göras av samma företag
Vi ser ofta fall där motor och växellåda är optimerade av olika firmor, med ofta dåliga konsekvenser.
Om motorn trimmats av företag X och växellådan av företag Y finns ingen garanti för att deras momentskala, växlingslogik eller skyddslösningar harmoniserar.
Motorn kan skicka ut 500 Nm men rapportera 400 Nm elektroniskt, växellådan får då fel data och agerar utifrån den. Detta kan leda till felväxlingar, ryck eller mekanisk överbelastning.
På Stertman Motorsport utvecklar vi alltid ECU (motorstyrning) och TCU (växellådsstyrning) parallellt, hos oss i Nynäshamn. Vi ser till att motorns verkliga prestanda matchar växellådans logic och skydd. Det ger verkligt balanserad prestanda och långsiktig driftsäkerhet.
Vår växellådsoptimering – vad du får
För de flesta bilmodeller erbjuder vi optimerad mjukvara för växellådan med följande fördelar:
- Bättre respons och körbarhet
- Snabbare, mjukare växlingar i både Drive och Sport
- Nya körprogram i Drive / Sport lägen
- Höjda momentbegränsningar
- Anpassade växlingspunkter
- Launch Control aktiverad eller optimerad där plattformen stödjer det
- Minskad växlingspaddelfördröjning
- Förbättrat termiskt skydd för växellådan
Steg 2 – för högre effektuttag
När motorn trimmas till högre effekt krävs även mer avancerade växellådsåtgärder:
- Ökat kopplingstryck för att hantera högre vridmoment
- Ännu snabbare växlingstid
- Momentbegränsningar som anpassats till motorns nya kapacitet
- Växlingsstrategier för bankörning eller launch kontroll
Viktigt om dubbelkopplingslådor (DSG/DCT/PDK)
En DSG- eller DCT-låda ska inte växla mjukt vid fullgas, särskilt inte i trimmade bilar.
Många tror att “mjukare” växlingar betyder kvalitet, men i en prestandalåda innebär det i praktiken slir mellan lamellerna.
När kopplingen slirar byggs snabbt värme, oljan bryts ner och kopplingspaketen bränns.
En korrekt optimerad DSG/DCT växlar istället snabbt, distinkt och kontrollerat, med minimal slip.
Det ger både snabbare acceleration och längre livslängd, även om det känns mer aggressivt.
Specifika lösningar för Audi Tiptronic / Automatlåda
För högprestandamodeller med Tiptronic eller automatlåda, såsom Audi RS6, RS7, S8, SQ7, SQ8 – optimerar vi även:
- Respons och körbarhet
- Växlingslogik i Drive-läge
- Nya körprogram i Drive och Sport
- Höjda momentbegränsningar
- Anpassade växlingspunkter
- Fördröjning vid paddelväxling minskad
- Förbättrat värmeskydd
Tillval:
- Borttagning av automatväxling i manuellt läge
- Individuellt satta växlingspunkter
Stegindelning:
- Steg 1 = motor Steg 1–2 ~ momentbegränsning anpassad
- Steg 2 = motor Steg 3 eller större uppgraderingar ~ full anpassning
BMW: inklusive XHP-verktyg
För BMW använder vi ibland XHP Flash Tool för växellådan, detta då XHP ibland ger oss kommunikation med fler modeller än vanliga verktyg.
Vi använder XHP där det är rätt val, men har även egna lösningar när möjligt. Genom XHP kan vi i vissa fall skräddarsy växlingspunkter, kopplingsstrategi och övriga lådinterna för att matcha vår motormjukvara perfekt.
Märken vi arbetar med
Vi erbjuder växellådsoptimering för följande märken:
Abarth, Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, SEAT, Škoda och Volkswagen.
Vi erbjuder dessutom optimering av många fler automatlådor än de som listas här.
Observera att vi i vår webshop endast visar ett urval av de växellådsoptimeringar vi erbjuder. Då vi av tidsskäll inte lagt upp alla ännu.
I praktiken kan vi optimera många fler modeller och växellådor än de som listas online.
Om du inte hittar just din bil i webbshoppen kontakta oss direkt, så återkommer vi med pris, tillgänglighet och teknisk information för din specifika modell.
Viktiga förutsättningar
- All optimering sker på plats i Nynäshamn. Ingen postorder- eller fjärrlösning.
- Vi arbetar endast med bilar som har vår motormjukvara.
- Vi utför inte växellådsoptimering på bilar som inte går som de ska, eventuella mekaniska fel, kopplingsproblem, lamellslitaget eller felkoder måste åtgärdas först.
Sammanfattning
Motor och växellåda är inte två separata komponenter, de är ett system.
För att bilen ska vara snabb, smidig och hållbar måste de tala samma språk.
Med rätt kalibrering arbetar ECU och TCU som ett team – och det är där den verkliga prestandan uppstår.
Stertman Motorsport AB erbjuder optimering av många fler automatlådor än vi
Vill du att vi går igenom just din bil och ser om växellådsoptimering är det nästa steget? Hör av dig – vi hjälper dig vidare.